5 tips om je concentratie op werk te verbeteren

Nog even een kopje koffie inschenken en het weer voor de komende week checken. Oh, er komt een nieuw bericht binnen! En als je dan toch je telefoon al in je hand hebt, bekijk gelijk even je Facebook nieuwsoverzicht. Je smartphone kan soms erg afleiden van je werk. Toch kan het ook juist een handig hulpmiddel zijn om je taken gedaan te krijgen. Deze 5 tips helpen jou je concentratie op werk weer te verbeteren.

Zet je telefoon op vliegtuigstand


Het is een heel eenvoudige handeling, maar voor iedereen die getrouwd is met zijn smartphone is het niet altijd even makkelijk. Het zorgt er wel voor dat meldingen van Facebook en berichtjes via WhatsApp niet op je scherm verschijnen. Perfect als je je echt even moet concentreren op je werk of studie. Ook handig als je een meeting hebt en even niet gestoord wilt worden. Een leuke app om je telefoongebruik wat te minderen is Forest. Stel in hoe lang je niet op je telefoon wilt kijken en de app plant een zaadje van een digitale boom die uitgroeit tot een volwassen exemplaar. Niet stiekem kijken hoor, anders wordt ‘ie omgehakt.

Drink voldoende water


Wist je dat veel concentratieproblemen komen door een tekort aan water in je lichaam? Een vochttekort van 5 procent zorgt al voor een kwart minder concentratievermogen. Zorg er dus voor dat je altijd een flesje water bij je hebt. Maak het water lekkerder door er een takje munt in te doen of een schijfje citroen. En komt het middagdipje om 16:00 uur je bekend voor? Laat de koffie en energiedrank staan, want in de meeste gevallen heb je helemaal geen oppepper nodig. Vaak komt de energiedip door uitdroging. Om je meer water te laten drinken zijn er handige apps die je eraan helpen herinneren. De app Aqualert geeft je een dagelijkse doelstelling op basis van je gewicht en hoe actief je bent. Drink je te weinig? Dan krijg je een melding op je telefoon.
  • Aqualert is gratis beschikbaar voor iOS en Android



Maak een to-do lijstje


Lijstjes helpen je je hoofd op orde te brengen. Schreef je vroeger nog Post-its vol met to-do’s, tegenwoordig vink je ze weg op je telefoon. Heb je een iPhone? Gebruik dan de app Herinneringen om een persoonlijke to-do lijst aan te maken. Druk op het plusje om een taak toe te voegen en druk op het icoontje met de letter ‘i’ om een locatie of datum toe te voegen. Gebruikers van Android kunnen gebruikmaken van OneNote, het digitale notitieblok waar je ook takenlijstjes mee maakt. Liever een app om alles op een rijtje te krijgen? Probeer dan eens Todoist. Geef taken een bepaalde prioriteiten door ze verschillende kleuren te geven en delegeer taken door ze met anderen te delen.

Kom niet in de verleiding


Werk je op je computer en raak je snel afgeleid? Installeer een websiteblocker zoals Cold Turkey. Zo kun je niet meer door je tijdlijn van Facebook scrollen of video’s kijken op YouTube. Het programma bevat een lijst van websites die geblokkeerd worden zoals Facebook en Twitter, maar dit kun je zelf aanpassen. Ook geef je aan hoe lang je de websites wilt blokkeren. Installeer gelijk de browser-extensie Momentum voor een persoonlijke webbrowser met inspirerende quotes, mooie achtergrondfoto’s en je taken voor de dag.

Een goede nachtrust


Slaapgebrek blijkt het functioneren van je hersenen sterk te beïnvloeden. Zo gaat niet alleen je concentratievermogen achteruit, maar ook laat je geheugen je in de steek en heeft het een negatieve invloed op je emoties. Om ervoor te zorgen dat jij iedere nacht heerlijk slaapt, installeer je de app Sleep Well Hypnosis. Het helpt je hoofd en lichaam te ontspannen, met behulp van meditatiemuziek en natuurgeluiden. Meer leuke apps voor een goede nachtrust vind je hier.
  • Sleep Well Hypnosis is gratis verkrijgbaar voor iOS en Android

Wat is jouw tip voor het verbeteren van concentratie?

Ook iets voor jou?
Werk aan jezelf met deze 4 stappenteller apps
Microsoft Office-bestanden delen via Google Drive en Dropbox
Financiën bijhouden vanaf je mobiel doe je met deze 3 tips
Kim

Kim

  • Auteur

Top 3 blogartikelen